Bočice parfema - umetnost za čula

dm drogerie markt
Trajanje čitanja 6 min.
•
18. 03. 2024.

Privlače pogled – zato što su to što jesu, upadljive, otmene i luksuzno dizajnirane, parfemske bočice zaista izazivaju želju da isprobate novi parfem. Ali šta se krije iza tih malih umetničkih dela, šta o sadržaju otkriva flašica parfema?
Više od lepe ambalaže
Mirišu predivno, naglašavaju našu ličnost, daju notu elegancije i podižu samopouzdanje - i izuzetno su popularni kao poklon: senzualno mirisni parfemi. Koji proizvod ćemo na kraju da izaberemo često zavisi ne samo od samog mirisa, već u velikoj meri i od pakovanja. Želeli smo da saznamo više o tome i sakupili smo nekoliko zaista zanimljivih činjenica za vas:
1. Šta je uopšte bočica parfema?
Prema Dudenu (poznati nemački pravopisni rečnik), to je „mala staklena bočica sa čepom za čuvanje parfema i slično“. Međutim, priča iza toga je daleko šira nego što mislite. U starom Egiptu mirisni eteri su čuvani u posudama koje podsećaju na bočice od drveta, kamena, metala, gline ili ilovače, a u staroj Grčkoj su se često čuvale i u kitnjasto ukrašenim vazama ili amforama.
Rimljani su otkrili umetnost duvanja stakla i na kraju punili parfem u oblikovane staklene bočice. Od kada je francuski parfimer Fransoa Koti (François Coty) naručio od čuvenog umetnika secesije Renea Lalika (René Lalique) da dizajnira odgovarajuće bočice za njegove mirise, u dizajn bočica parfema do danas je uloženo mnogo vremena. Sledeću revoluciju je doživela jiš 1980-ih, kada je počela proizvodnja staklenih bočica sa raspršivačem. Bočice parfema sa kugličnom pumpom bile su tada naročito popularne a i danas privlače pažnju.
2. Odakle dolazi reč bočica?
Reč je francuskog porekla i datira iz 18. veka. Današnja bočica/flašica (nem. Flakon) je nastala od latinske reči „flasca, flasco", što je kasnije na germanskom značilo nešto kao boca. U međuvremenu se termin „bočica” (nem. „Flakon“) ustalio i koristi se isključivo za opisivanje ambalaže parfema.
3. Zašto su bočice parfema napravljene od stakla?
Ranije je staklo bilo jeftinije od drugih materijala. Takođe, proizvodnja u velikim količinama je bila jednostavna. Ovome se dodaje i optički efekat: staklo je krhko i ima posebno prelamanje svetlosti - zbog čega izgleda vredno. Naravno, postoji i praktičan razlog: mirisne note parfema traju veoma dugo ako se čuvaju u staklenim bočicama.
4. Da li bočica parfema otkriva svoj sadržaj?
Dobar dizajn bočice parfema savršen je odraz njegovog sadržaja, poigrava se čulima i tera nas da želimo više. Individualno dizajniran oblik bočice nam unapred daje ideju kakvom mirisu možemo da se radujemo i kakvu poruku parfem prenosi.
Boja bočice parfema takođe otkriva nešto o sadržaju: svetloplavi tonovi predstavljaju sveže, vodene mirisne note, tamnoplava simbolizuje noć i misterioznost. Ružičasti tonovi često predstavljaju cvetne i romantične mirise, dok crveni tonovi naglašavaju senzualnost. Žuti i narandžasti tonovi karakterišu okrepljujući, citrusni i energični parfem, zlatne varijante uglavnom sadrže orijentalne kompozicije sa senzualnim, toplim mirisnim notama. Tamnosmeđa, ljubičasta i crna bočica ukazuju na začinske i teže mirisne note koje daju dašak ekskluzivnosti.
5. Ko dizajnira parfemske bočice?
U dizajn i razvoj parfemskih bočica u današnje vreme ulaže se relativno velika količina novca – na kraju krajeva, pakovanje ima značajan uticaj na to koliko će miris da bude prihvaćen od strane kupaca. Po pravilu, grafički dizajneri i dizajneri proizvoda dizajniraju dragocene staklene bočice - često čak i pre nego što je miris osmišljen. Oblik mora da odgovara brendu ali i prethodnom dizajnu. Važni materijali su staklo, metal i plastika, a koriste se i zlato, porcelan i kamenčići u boji.
6. Kako se prave bočice?
Bočice parfema se proizvode u fabrikama stakla. Svaka nova bočica je drugačija, zbog čega za serijsku proizvodnju mora da se osmisli posebna mašina. Pošto je proizvodnja istih veoma složena, mnogi brendovi poklanjaju više pažnje održivosti i dizajniraju bočica koje mogu ponovo da se pune. Na ovaj način lepo „staklo“ ne završava u smeću i može da se reciklira.
7. Kako se prave bočice za parfeme?
Neke mogu lako da se dopune, druge imaju posebno mesto kao kolekcionarski predmet. Ako je vaša bočica za parfem prazna, a ne želite da je bacite, pretvorite je u dozator za miris. Jednostavno skinite poklopac i stavite otvorenu bočicu u ormar za posteljinu - ona će da miriše još nekoliko nedelja. Izuzetno lepe prazne bočice parfema možete da koristite za pravljenje divnih mini vaza, osveživača vazduha ili svećnjaka. Da biste to uradili, pažljivo uklonite poklopac, očistite je i koristite je kako želite.
8. Kako da dobijemo parfem u raspršivaču?
Želite da uvek imate omiljeni parfem pri ruci? U tom slučaju, najbolje je da napunite džepni raspršivač koji zauzima malo mesta u vašoj torbici. Da dragoceni sadržaj koji se nalazi u bočici parfema ne bi propao, možete da koristite mali levak ili raspršivač. Špric za jednokratnu upotrebu koji je dostupan u apoteci - takođe je idealan za vađenje dragocenog parfema iz bočice. Sada postoje i džepni raspršivači sa tehnologijom punjenja bez levka: na dnu se nalazi otvor za punjenje koji savršeno pristaje na cev bočice parfema. Na ovaj način parfem može, bez napora i bez gubitaka, da se prenese iz bočice u raspršivač.
9. Koja je najskuplja bočica parfema na svetu?
Na kraju, činjenica sa woow efektom: najskuplja bočica parfema na svetu nosi ime „Belle Haleine“– bočicu visoku 16,5 i široku 11,2 cm dizajnirao je Marsel Dišan (Marcel Duchamps) 1921. godine, jedan od najuticajnijih modernih umetnika. "Belle Haleine" je takozvani Readymade. Drugim rečima, industrijski proizveden potrošački proizvod koji postaje vredan isključivo kroz vezu sa umetnikom koji ga je dizajnirao. Za čuvenu bočicu, Dišan (Duchamps) je uzeo flašicu od pariske kompanije Rigaud, zamenio etiketu i potpisao je „Rrose Sélavy 1921“. Francuski modni dizajner Iv Sen Loran (Yves Saint Laurent) kupio je flašicu na aukciji 1990. godine. Posle njegove smrti 2008. godine, nepoznata osoba je kupila „Belle Haleine“ za neverovatnih 7,9 miliona evra.