Crtanje sa decom – kreativna zabava
Crtanje je aktivnost koja ne predstavlja samo razonodu. Bilo da vaše dete tek počinje da crta na papiru ili već stvara kreativna umetnička dela – crtanje jača strpljenje, koncentraciju i samopouzdanje. Ukratko: bavljenje bojama je važno za razvoj deteta. Ovde možete da pronađete zanimljive i praktične informacije o crtanju sa decom.

dm drogerie markt
Trajanje čitanja 6 min.
•
07. 04. 2025.

Kada možete da počnete da crtate sa decom?
Potencijalna „umetnička karijera“ deteta počinje otprilike između prvog i drugog rođendana. Ako maloj deci date olovku ili kredu i otkriju da njima mogu da ostavljaju tragove, ona će to da isprobaju. To možete da uradite na bilo kojoj površini koja vam se čini prikladnom – bolje je da imate dovoljno papira ili tabli za crtanje pri ruci kako biste pravilno usmerili te kreativne nagone.
Razvoj dečijih crteža
Tokom crtanje sa decom dolazi do uzastopnih razvojnih faza. U ovom slučaju, koordinacija ruku i očiju i uvežbavanje finih motoričkih veština važniji su od umetničkog izražavanja.
Škrabanje: u uzrastu između 12 i 24 meseca dete otkriva za šta bojice mogu da se koriste. Prve slike obično samo prikazuju tačke, šiljke ili guste, ponekad ukrštene linije. U početku olovka nespretno leži u šaci, pokret slikanja dolazi iz ramena. Kasnije se slikanje izvodi iz lakta i na kraju iz ručnog zgloba, što ga čini koordinisanim.
Prvi oblici: slikanje iz zgloba ruke omogućava detetu da crta krugove, linije i cik-cak linije. Između druge i treće godine života ovi smisleni oblici zamenjuju škrabotine.
„Faza glavonožaca": polazna tačka za takve oblike je krug na koji su nacrtani „nastavci“. Kasnije, se ovome dodaje lice i realističan broj „pipaka“ – prototip figure čiča Gliše. Tokom treće godine života, na crtežima se pojavljuju još složeniji oblici kao što je pravougaonik.
„Prešematska faza“: od četvrte godine dete može pravilno da drži olovku. Dečji crteži postaju sve detaljniji i sadrže linije kao pomoć za orijentaciju, na primer da predstavljaju horizont ili tlo. Motivi postaju jasno prepoznatljivi, a izbor boja je sve ciljaniji.
Zrelost za rad: petogodišnja deca konačno crtaju detaljne slike koje otkrivaju individualniji stil slikanja.
Usput: čak i pre svog prvog rođendana, bebe se upuštaju u preliminarnu fazu crtanja, „mazanje“ – na primer, razmazujući hranu za bebe.
Crtanje: pogodnosti za decu
Bez obzira na odgovarajuću kreativnu fazu: slikanje i crtanje predstavljaju važnu aktivnost i imaju značajan uticaj na razvoj deteta.
Vežbanje koncentracije: čak je i naizgled nezainterosovan mališan uronjen u svoju aktivnost.
Razvijanje kognitivnih sposobnosti: dalji razvoj mašte ogleda se u sve konkretnijim motivima.
Samosvest: Iskustvo stvaranja nečeg novog za šta se „odrasli” interesuju i komentarišu ga (naravno nikada negativno!) čini mlade umetnike ponosnim i podstiče ih da nastave da stvaraju.
Ne zaboravite: slikanje i crtanje zajedno sa vašom decom je odlično za jačanje veze između roditelja i dece.
Koje boje se koriste za crtanje sa decom?
Ključ za zabavu slikanja je da dete ima pristup materijalima koji odgovaraju njegovim motoričkim sposobnostima. Boje za prste su dobar uvod za bebe i malu decu. Prve olovke bi trebalo da budu što deblje i lake za hvatanje malim rukama. Neka deca misle da je crtanje četkicom manje naporno za ruke. Šarene slike koje stvaraju deca nastaju pomoću:
boja za prste,
vodenih boja i četkice,
voštanih boja,
olovaka u boji,
flomastera,
kreda (na tabli ili na ulici na asfaltu).
Ne morate uvek da koristite podlogu. I poleđina kartonskih kutija od muslija i sl. ili već korišćeni papir za umotavanje poklona, ostaci tapeta ili papir za ambalažnu takođe predstavljaju materijal koji može da se iskoristi na održiv način.
Savet: uradi sam – boje za prste za decu
Uz minimalan trud možete sami da napravite netoksične boje za prste. Pomešajte 5 kašika brašna sa 100 mililitara vode i malo soli, mešajte dok ne nestanu grudvice i dodajte biljne sastojke za bojenje – na primer, malo soka od cvekle za crvenu ili kurkumu da biste dobili žutu bpju.
Ideje za slikanje za decu: inspiracija
Zajedničko stvaranje (umetničkih dela) i crtanje zajedno je zabavno! Odvojite vreme i zajedno sa svojim detetom otkrijte radost boja, oblika i materijala na maštovit način.
Crtanje bez granica: ako je moguće, izmestite „atelje” napolje, u kupatilo ili zaštitite prostor plastičnom folijom, jer bi moglo da se isprlja. Obezbedite detetu veliki list papira i boju (na primer boju za prste ili akvarel). Ovo se nanosi prstima, četkama ili malim predmetima kao što su klikeri ili pampuri za pečatiranje. Rezultat je „apstraktno umetničko delo“ u kome je čulni doživljaj boje i materijala u prvom planu. Naročito za mlađu decu, slobodno razmazivanje, prskanje (bojama) i eksperimentisanje je veoma zabavno.
Crtanje pomoću šablona: bojanke i stranice za bojenje (na primer mandale) su lepa, gotovo meditativna aktivnost za decu. Površine za bojenje, biranje boja i reprodukcija motiva pomažu vam da se fokusirate i opustite. Kada im nedostaje inspiracija, šabloni takođe daju deci ideje za slikanje.
Dodajte slike: interaktivno crtanje sa decom: započnite sami da crtate (npr. glava životinje) i pustite dete da doda ostalo.
Zabavite se sa idejama za crtanje za decu i kreativno se zabavite sa svojim mališanima!
FAQ
Kako podstičete želju za crtanjem kod dece?
Kako podstičete želju za crtanjem kod dece?
Interesovanje vašeg deteta za kreativnu upotrebu boja možete da podstaknete korišćenjem odgovarajućih boja za prste za „razmazivanje“. Kasnije je takođe važno da deca imaju na raspolaganju pribor za crtanje koji odgovara uzrastu, kao što su olovke koje se lako drže malim prstima. Crtajte sami u prisustvu deteta i budite želju za imitiranjem –zajedničkim stvaranjem. Gotove bojanke takođe mogu da motivišu decu.
Kada deca treba da počnu da crtaju?
Kada deca treba da počnu da crtaju?
Deca obično počinju da „crtaju“ između prve i druge godine života. Prva „umetnička dela“ su apstraktni crteži. Tek sa tri godine pojavljuju se prve „figure“ na dečjim crtežima. Ako vaše dete ne pokazuje interesovanje za crtanje ili ima motoričke poteškoće, za to mogu da postoje različiti razlozi. Zaostajanje u razvoju nije nužno odlučujući faktor. Ako ste u nedoumici, možete sve da razjasnite kod pedijatra ili u ordinaciji radne terapije.